Meteen betrekken

“We zijn nog niet zover om studenten te vragen wat ze vinden van ons veranderende onderwijs. Dat doen we liever later als het wat meer uitgekristaliseerd is”. 
In het onderwijs wordt werken aan het onderwijs vaak pas achteraf geëvalueerd (summatieve evaluatie). Dat is helemaal niet nodig. Betrek studenten van meet af aan bij het veranderen. Dat kan op heel veel manieren. Een manier die zich goed laat combineren met andere werkwijzen is het inzetten van de HJGGV-cyclus (formatieve evaluatie).

Bij Toekomstgericht Techniekonderwijs van MBO College Almere en Poort (ROC van Amsterdam | Flevoland) zijn ze drie jaar geleden gestart met modulair onderwijs. Studenten konden vanaf dat moment hun eigen leerroute bepalen (voor meer over TTO, klik hier https://lnkd.in/edzzZXRZ). De HJGGV-cyclus is tegelijkertijd ingevoerd, juist om meteen de ervaringen van ALLE studenten op een comfortabele manier te kunnen ophalen, vast te leggen en te gebruiken.

In het interviewtje vertelt Mirte Smeenk, projectleider TTO hoe o.a. HJGGV helpt.

Het vorige HJGGV-tje staat hier: hjggv.link/fb11, de volgende komt hier: hjggv.link/fb13